Filter op
Terug naar overzicht

Mannenvlees Jaar van start!

Komend jaar draait het bij YFM Brabant om mannenvlees. Omdat nu veel dierlijke mannen een vrijwel waardeloos restproduct zijn. Wij vinden dat gek, en wat blijkt: eigenlijk iedereen die we spreken. Boer, verwerker en consument. Tijd voor meer waarde én waardering voor deze Mannen! Kick-off: Dutch Design Week, Eindhoven.

Oké, even iets meer uitleg.
We hebben in Nederland een gespecialiseerd voedselsysteem. Onze eieren komen van de legkip, en ons kipfiletje van een vleeskip. Dat is superefficient; veel eieren of veel vlees per dier. Hetzelfde is te zeggen voor melk(vee) en vlees(vee). Maar dit superefficiente systeem zorgt er ook voor dat de mannen van het melkvee en de legkippen vrijwel overbodig zijn. Zij produceren geen eieren of melk, ze hebben weinig vlees op het bot en je hebt er maar een paar nodig nakomelingen te garanderen.

Kan dit niet anders?
Daarom weten we maar moeilijk raad met ze. We voeren ze als restproduct aan andere dieren, verwerken ze tot relatief laagwaardig vleeswaren of – als we het echt niet meer weten – maken ze af. Hoe kan dit? En kan dit niet anders? Die vraag staat centraal in ons Mannenvlees Jaar, dat tot en met 16 oktober 2016 (Wereldvoedselsdag) loopt en op 17 oktober 2015 op de Dutch Design Weeek in Eindhoven begon.

Kick-off op de Dutch Design Week
De kick-off hebben we samen met het Transitieteam Brabantse Agrofood in barbecue-vorm gegoten. Ons doel: de volgende keer dat de bezoekers van de Dutch Design Week een glas melk drinken of een eitje bakken, denken ze ook aan de mannen die hierbij horen. We serveerden een week lang hapjes inclusief verhaal. Haan samen met ei, bok met geitenkaas en stier met melk; bereid op de speciaal vormgegeven barbecue (ontworpen door Studio 1:1 en Foodcurators).

Het verhaal van Haan, Bok en Stier
Dit eten in combinatie met een team bestaande uit YFM Brabanders, transitieteam Brabantse Agrofood, verschillende Brabantse boeren en Masterchef-finalist David Pauka, vertelden samen het verhaal van Haan, Bok en Stier. Daarnaast organiseerden we een inhoudelijkse sessie, met boeren, verwerkers, retailers en consumenten, waarbij we de diepte in gingen aan de hand van een concrete Melkmannen-casus voor koeienbedrijf De Regte Heijden.

En, what’s next?
Het vraagstuk rondom het Mannenvlees bleek een hele fijne manier om het te hebben over de complexiteit van ons voedselsysteem en wat je hiervan weet: consumenten hebben niet bewust en/of direct bijgedragen aan deze ontwikkeling en kunnen het niet eigenhandig veranderen. Hetzelfde geldt voor boeren en andere individuele schakels in de voedselketen. En dé oplossing is ook niet zomaar gevonden. Meer mannen en/of minder zuivel en eieren eten? Bewust producten van zogenaamde dubbeldoeldieren kopen? Of moeten de boeren het teveel aan mannen elimineren; bijvoorbeeld met behulp van gesekst sperma?

KerstMannen BBQ
Wij weten nu in elk geval wel: het overgrote gedeelte van de bezoekers die wij spraken, hebben werkelijk geen idee hoe het zit. En de boeren die we spraken zijn druk bezig met het zoeken naar oplossingen, maar komen er niet uit. Daar willen wij het komende jaar verandering in brengen! Te starten met een KerstMannen BBQ op de Regte Heijden te Riel half december. Meer informatie volgt snel!

Volg ons via deze site, facebook, twitter en #mannenvlees!

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten