LAATSTE ACTIVITEIT

De Foodhype

26-02-2013

Het Eetcafé is van start! Het is dé plek waar boeren en consumenten met elkaar in gesprek gaan over de toekomst van voedsel. Zowel online, als offline. Lees hier het eerste blog van onze voorzitter Joris Lohman en klik meteen door naar deze nieuwe site!

door Joris Lohman via Het Eetcafé

 
Voedsel is het onderwerp van 2013. Boerenmarkten, kookprogramma’s op tv, festivals, conferenties, urban farming, daktuinieren: food is hip. Stadsbewoners koketeren met kookkwaliteiten en kopen alleen nog streekproducten, liefst biologisch, maar in ieder geval van een boer die ze kennen. Winkelketens als Marqt - 'echt eten' - schieten als paddestoelen uit de grond. Het is cool om een boer te kennen. Dit is dan wel een boer die in het ideale plaatje van de stadsbewoner past: een geblokt overhemd, vijf kippen in de tuin, handen in de modder en een strootje in de linkermondhoek.
 
Ondertussen gaat deze hype aan de ‘gewone’ Nederlandse boer voorbij. Sommigen weten gebruik te maken van de ontwikkelingen en vermarkten producten tegenwoordig als lokaal of streekproduct. Maar het gros van de agrarische ondernemers doet gewoon waar ze goed in zijn: goed en voldoende voedsel produceren. Ze werken dag in dag uit in de stal, rijden op de trekker en halen hun schouders op voor die stadse drukdoenerij. 
 
'Gemoedelijke streekgebonden productie staat in schril contract met de realiteit waar veel agrarische ondernemers mee te maken hebben. Het zijn twee verschillende werelden. Het is de wereldmarktprijs versus kleinschalige verkoop.' schreef journalist Arno de Snoo enige tijd geleden in agrarisch vakblad Nieuwe Oogst.
 
De Nederlandse landbouw is in verandering. Het is niet alleen van belang dat boeren meedoen met de maatschappelijke discussie over 'duurzaamheid' (wat is biologisch? Waarom moet de koe in de wei?) De verandering van de wens van de consument raakt de boer ook direct in de portemonnee. Hoe produceren we over 10, 20 jaar in Nederland? Moeten we ons meer op de lokale markt richten, met streek- en ambachtelijke producten, en is de consument bereid daarvoor te betalen? Wat wil de consument eigenlijk?
 
Op het Food Film Festival (een initiatief van YFM) – precies zo’n festival dat floreert door de stadse foodhype – brengen we boer en consument bij elkaar. De ‘gewone’ boer wordt uitgedaagd in gesprek te gaan met de foodies in de stad: niet alleen consumenten maar ook foodondernemers en marketeers. De stadse foodhype kan best een portie boerenverstand gebruiken: de meest vanzelfsprekende voorbeelden uit de dagelijkse praktijk kunnen de stadsbewoner fascineren. En de boer doet er goed aan zijn ogen en oren open te houden: misschien is de hype wel geen hype, en is de passie voor voedsel en de herwaardering van het platteland here to stay.
 
Lees ook de blog van John Hilhorst (melkveehouder en voorzitter NAJK) op heteetcafe.eu: Nooit meer honger?
 
Het Eetcafé is onderdeel van de internationale webcampagne FoodPoliticsEU.
 
 

Terug naar overzicht

OVERIG NIEUWS

Terra Madre 2014!

27-10-2014
YFM zoekt creatief communicatietalent

YFM zoekt creatief communicatietalent

29-10-2014

Per 1 december zoekt de Youth Food Movement Nederland een communicatiemedewerker. Ben je op zoek naar een uitdagende baan in de voedselcommunicatie? Lees dan de vacature-omschrijving en stuur ons een mail!

Terra Madre 2014!

Terra Madre 2014!

27-10-2014

Wat was het een feest! Terra Madre 2014, nú al legendarisch. Met workshops, lezingen, heerlijk eten, dansen, kennismaken en genieten!

Inschrijving YFM Academie 2015 geopend

Inschrijving YFM Academie 2015 geopend

19-10-2014

Goed nieuws! De inschrijving voor de YFM Academie 2015 is geopend. Afgelopen jaar leerden onder andere een visser, een chef-kok, een verhalenverteller, een beleidsmaker en een student meer over eten en over elkaar. Wil jij dat ook? Dit is jouw kans!

Terug naar de akkerbouw

Terug naar de akkerbouw

16-10-2014

Nu de inschrijving voor de Academie van 2015 is geopend, is het leuk om te kijken wat oud-academici er nu eigenlijk uithalen. Pieter, generatie 2014, heeft er een fijne ervaring aan overgehouden.

Voedselwaakhond

Voedselwaakhond

09-10-2014

Nu de inschrijving voor de Academie van 2015 is geopend, is het leuk om te kijken wat oud-academici er nu eigenlijk uithalen. Hilde, generatie 2012, heeft nog steeds veel aan de academie, aan het netwerk en de inzichten.

Instock en voedselverspilling

Instock en voedselverspilling

02-10-2014

Nu de inschrijving voor de Academie van 2015 is geopend, is het leuk om te kijken wat oud-academici er nu eigenlijk uithalen. Selma, generatie 2013, heeft nog steeds veel aan de academie, aan het netwerk en de inzichten.

ABC Meeting

ABC Meeting

30-09-2014

De Agricultural Biodiversity Community (ABC) komt langs bij de YFM, en gaat met ons mee op FoodSafari. We bespreken de biodiversiteit aan de hand van het Nederlandse Agrolandschap.