LAATSTE ACTIVITEIT

De Foodhype

26-02-2013

Het Eetcafé is van start! Het is dé plek waar boeren en consumenten met elkaar in gesprek gaan over de toekomst van voedsel. Zowel online, als offline. Lees hier het eerste blog van onze voorzitter Joris Lohman en klik meteen door naar deze nieuwe site!

door Joris Lohman via Het Eetcafé

 
Voedsel is het onderwerp van 2013. Boerenmarkten, kookprogramma’s op tv, festivals, conferenties, urban farming, daktuinieren: food is hip. Stadsbewoners koketeren met kookkwaliteiten en kopen alleen nog streekproducten, liefst biologisch, maar in ieder geval van een boer die ze kennen. Winkelketens als Marqt - 'echt eten' - schieten als paddestoelen uit de grond. Het is cool om een boer te kennen. Dit is dan wel een boer die in het ideale plaatje van de stadsbewoner past: een geblokt overhemd, vijf kippen in de tuin, handen in de modder en een strootje in de linkermondhoek.
 
Ondertussen gaat deze hype aan de ‘gewone’ Nederlandse boer voorbij. Sommigen weten gebruik te maken van de ontwikkelingen en vermarkten producten tegenwoordig als lokaal of streekproduct. Maar het gros van de agrarische ondernemers doet gewoon waar ze goed in zijn: goed en voldoende voedsel produceren. Ze werken dag in dag uit in de stal, rijden op de trekker en halen hun schouders op voor die stadse drukdoenerij. 
 
'Gemoedelijke streekgebonden productie staat in schril contract met de realiteit waar veel agrarische ondernemers mee te maken hebben. Het zijn twee verschillende werelden. Het is de wereldmarktprijs versus kleinschalige verkoop.' schreef journalist Arno de Snoo enige tijd geleden in agrarisch vakblad Nieuwe Oogst.
 
De Nederlandse landbouw is in verandering. Het is niet alleen van belang dat boeren meedoen met de maatschappelijke discussie over 'duurzaamheid' (wat is biologisch? Waarom moet de koe in de wei?) De verandering van de wens van de consument raakt de boer ook direct in de portemonnee. Hoe produceren we over 10, 20 jaar in Nederland? Moeten we ons meer op de lokale markt richten, met streek- en ambachtelijke producten, en is de consument bereid daarvoor te betalen? Wat wil de consument eigenlijk?
 
Op het Food Film Festival (een initiatief van YFM) – precies zo’n festival dat floreert door de stadse foodhype – brengen we boer en consument bij elkaar. De ‘gewone’ boer wordt uitgedaagd in gesprek te gaan met de foodies in de stad: niet alleen consumenten maar ook foodondernemers en marketeers. De stadse foodhype kan best een portie boerenverstand gebruiken: de meest vanzelfsprekende voorbeelden uit de dagelijkse praktijk kunnen de stadsbewoner fascineren. En de boer doet er goed aan zijn ogen en oren open te houden: misschien is de hype wel geen hype, en is de passie voor voedsel en de herwaardering van het platteland here to stay.
 
Lees ook de blog van John Hilhorst (melkveehouder en voorzitter NAJK) op heteetcafe.eu: Nooit meer honger?
 
Het Eetcafé is onderdeel van de internationale webcampagne FoodPoliticsEU.
 
 

Terug naar overzicht

OVERIG NIEUWS

Afsluiting van de YFMA 2014

Afsluiting van de YFMA 2014

16-07-2014

Op een regenachtige zaterdag komen de YFM academici van 2014 voor het laatst bij elkaar. Vanuit onder andere Urk, Groningen, Rotterdam en ook de Eemlandhoeve in Bunschoten, leggen zij nog eenmaal de lange reis af naar een YFM academiedag.

DFW door Groningse ogen

DFW door Groningse ogen

07-07-2014

Damn Food Waste Groningen was niet hetzelfde geweest als YFM Groningen zich niet op het evenement had gestort. Maar wat er precies allemaal gebeurde, wordt pas duidelijk als Groninger Wilbert van de Kamp het opschrijft: voorbereiding en uitkomsten!

Vacature: Communicatiestagiair

Vacature: Communicatiestagiair

03-07-2014

De YFM is op zoek naar een enthousiaste stagiair voor de communicatie! Ben of ken jij iemand die zich bezig wil houden met de online communicatie van onze beweging? Lees verder, en reageer uiterlijk zondag 27 juli.

Genieten in het Noorderplantsoen

Genieten in het Noorderplantsoen

30-06-2014

Midden in het groen, aan de rand van het centrum, doemt uit het niets een mini-festival op. De beats dragen over het water en de gezelligheid straalt er vanaf. Damn Food Waste Groningen!