LAATSTE ACTIVITEIT

De Foodhype

26-02-2013

Het Eetcafé is van start! Het is dé plek waar boeren en consumenten met elkaar in gesprek gaan over de toekomst van voedsel. Zowel online, als offline. Lees hier het eerste blog van onze voorzitter Joris Lohman en klik meteen door naar deze nieuwe site!

door Joris Lohman via Het Eetcafé

 
Voedsel is het onderwerp van 2013. Boerenmarkten, kookprogramma’s op tv, festivals, conferenties, urban farming, daktuinieren: food is hip. Stadsbewoners koketeren met kookkwaliteiten en kopen alleen nog streekproducten, liefst biologisch, maar in ieder geval van een boer die ze kennen. Winkelketens als Marqt - 'echt eten' - schieten als paddestoelen uit de grond. Het is cool om een boer te kennen. Dit is dan wel een boer die in het ideale plaatje van de stadsbewoner past: een geblokt overhemd, vijf kippen in de tuin, handen in de modder en een strootje in de linkermondhoek.
 
Ondertussen gaat deze hype aan de ‘gewone’ Nederlandse boer voorbij. Sommigen weten gebruik te maken van de ontwikkelingen en vermarkten producten tegenwoordig als lokaal of streekproduct. Maar het gros van de agrarische ondernemers doet gewoon waar ze goed in zijn: goed en voldoende voedsel produceren. Ze werken dag in dag uit in de stal, rijden op de trekker en halen hun schouders op voor die stadse drukdoenerij. 
 
'Gemoedelijke streekgebonden productie staat in schril contract met de realiteit waar veel agrarische ondernemers mee te maken hebben. Het zijn twee verschillende werelden. Het is de wereldmarktprijs versus kleinschalige verkoop.' schreef journalist Arno de Snoo enige tijd geleden in agrarisch vakblad Nieuwe Oogst.
 
De Nederlandse landbouw is in verandering. Het is niet alleen van belang dat boeren meedoen met de maatschappelijke discussie over 'duurzaamheid' (wat is biologisch? Waarom moet de koe in de wei?) De verandering van de wens van de consument raakt de boer ook direct in de portemonnee. Hoe produceren we over 10, 20 jaar in Nederland? Moeten we ons meer op de lokale markt richten, met streek- en ambachtelijke producten, en is de consument bereid daarvoor te betalen? Wat wil de consument eigenlijk?
 
Op het Food Film Festival (een initiatief van YFM) – precies zo’n festival dat floreert door de stadse foodhype – brengen we boer en consument bij elkaar. De ‘gewone’ boer wordt uitgedaagd in gesprek te gaan met de foodies in de stad: niet alleen consumenten maar ook foodondernemers en marketeers. De stadse foodhype kan best een portie boerenverstand gebruiken: de meest vanzelfsprekende voorbeelden uit de dagelijkse praktijk kunnen de stadsbewoner fascineren. En de boer doet er goed aan zijn ogen en oren open te houden: misschien is de hype wel geen hype, en is de passie voor voedsel en de herwaardering van het platteland here to stay.
 
Lees ook de blog van John Hilhorst (melkveehouder en voorzitter NAJK) op heteetcafe.eu: Nooit meer honger?
 
Het Eetcafé is onderdeel van de internationale webcampagne FoodPoliticsEU.
 
 

Terug naar overzicht

OVERIG NIEUWS

De Ganse Dag

18-11-2014
Genieten van ondernemen

Genieten van ondernemen

27-11-2014

Nu de inschrijving voor de Academie van 2015 is geopend, is het leuk om te kijken wat oud-academici er nu eigenlijk uithalen. Eline, generatie 2014, heeft het vooral meer zin aangewakkerd om nóg meer te leren.

Krabbenvisser met passie

Krabbenvisser met passie

20-11-2014

De inschrijving voor de Academie van 2015 is gesloten. Maar wat doen oud-academici eigenlijk met de kennis die ze in een jaar hebben opgedaan? En wat voor werk doen ze nu? We gaan in gesprek met Hendrik, de eerste visser die in onze Academie zat.

De Ganse Dag

De Ganse Dag

18-11-2014

Afgelopen weekend dook YFM weer de voedselketen in, en dit keer van Schiphol tot bitterballen, om de vlucht van de gans te bekijken. Misschien is het tijd om de gans op ons boodschappenlijstje te zetten! Lees hier het verslag.

YFM bestuur zoekt nieuwe secretaris

YFM bestuur zoekt nieuwe secretaris

04-11-2014

Wij zoeken een nieuwe secretaris voor het YFM bestuur. Heb jij passie voor voedsel, houdt ervan om op strategisch niveau mee te denken over de toekomst van de YFM en hebt oog voor structuur en accuratesse? Lees dan de vacature en stuur ons een mail.