Filter op
Terug naar overzicht

AWB: als warme broodjes over de toonbank

Wat een halfjaar! Samen met Pakhuis de Zwijger presenteerde de Youth Food Movement de afgelopen maanden de talkshowreeks ‘Als Warme Broodjes’. 1200 gasten, 18 tafelgasten, 12 startups, en een columnist maakten van de reeks een waar feestje. Een terugblik op het seizoen:

#1: Food Influencers

Op deze avond komen mensen aan het woord die bepalen wat we lekker vinden, waar we eten, en wat we van producten vinden: Food Influencers. Met aan de keukentafel Leonie ter Veld van gewoonwateenstudentjesavondseetHiske Versprille, journalist bij het Parool, en Meneer Wateetons, schrijver van onder andere het boek Over Rot. In de Food Battle strijden Tastees en Coco Conserven om de investering van het publiek. 

#2: De Boer Op

Tijdens deze aflevering geven we het woord aan drie ondernemende boeren: Djûke van der Maat, verkozen tot de meest innovatieve boerin van Europa in 2014, Willem van der Schans, boer op  familiebedrijf Den Eelder en actief met marketing, en Dirco te Voortwis van boerderij LindenhoffRechtstreex en Algae Factory zijn twee startende ondernemingen in voedsel die tijdens de Food Battle voor munten in hun spaarvarkens strijden.

#3 Friet is vet

Kan fast food gezonder zijn? En hoezo is fast food ineens weer hip? Op festivals verschijnen allerlei fraaie food trucks, maar hoe gezond is het eigenlijk? En blijft friet niet gewoon onze ‘all time favorite’? Tijdens deze derde aflevering geven we het woord aan fast food ondernemers. Deze keer schuiven aan: Maartje Nelissen van The Food Line-up, Marco Agema van Friet van Piet en Snackpert Eke Bosman. Op deze avond pitchen Rammenas – Roots Rock Kitchen en Frietfiets by Dapp hun onderneming in de Food Battle.

#4 Foodtopia

Wat is de toekomst van ons voedselsysteem? In deze aflevering van ‘Als Warme Broodjes’ spreken we met drie ondernemers die elk hun eigen richting in zijn geslagen: zelforganisatie, ineenstorting of hightech. We bieden drie mogelijke scenario’s voor een toekomstbeeld van onze voedselproductie. Over het zelforganisatiescenario spreken we met Ane Rørdam Hoffmeyer van de Deense boerderij MULDLennard Duijvestijn van landgoed Roggebotstaete schuift aan om het te hebben over het scenario van ineenstorting. Kees Aarts van Protix spreekt over het hightechscenario. Zijn insecten de oplossing voor de eiwitcrisis? Twee jonge ondernemingen die dealen met de verschillende toekomstscenario’s zijn Op het dak en Firma Melkmannen. Zij strijden om de buit in de Food Battle.

#5 Cacaofantasie

De cacaobusiness is een deel van het voedselsysteem waar van alles gaande is. De Tony’s Chocolonely’s van deze wereld werken keihard aan traceerbare ketens van boon tot reep. Daarnaast starten kleinschalige chocolademakers hun eigen chocolademakerijen met cacao die ze zelf van de andere kant van de wereld halen. Wat is de impact van deze mooie voorbeelden op de grote bedrijven in de cacaowereld, zoals Nestlé, Mondelez en Cargill? Tijdens deze aflevering van Als Warme Broodjes gaan we in gesprek met een activist, chocolademakers en de grote cacaoindustrie. Bij Wilbert aan de keukentafel zitten cacaoactivist Antonie Fountain, Enver Loke van Chocolatemakers en Tony’s Chocolonely’s chain director Arjen Boekhold. De twee start-ups die tijdens deze aflevering van ‘Als Warme Broodjes’ de strijd met elkaar aangaan worden gecureerd door Chocoa: Brick of Raw Chocolate battlet deze avond tegen The Travelling Frenchman.

#6 Alles Kids
Last but not least, een talkshow in het teken van voedselonderwijs. Tijdens deze aflevering van Als Warme Broodjes gaan we in gesprek met ondernemers die zich inzetten voor voedselonderwijs, maar ook met mensen die zeggen dat les over voedsel gewoon onderdeel zou moeten zijn van ons onderwijssysteem. Wilbert gaat in gesprek met leerkracht en trainer Henno Oldenbeuving over de huidige situatie op scholen. Daarna komt Jolien Benjamin aan tafel. Als food education consultant is ze momenteel werkzaam als healthy schools officer op Gallions Primary School in Oost Londen, waar ze een ware voedselrevolutie in gang heeft gezet. Vervolgens is het woord aan Anke Schlatmann van FrieslandCampina. Hoe bewaak je de balans tussen marketing en voorlichting over gezonde voeding?
Deze aflevering gaan start-ups Co-chef en Friska Kids de strijd met elkaar aan. Beiden brengen ze kinderen in contact met goede voeding, zowel thuis als op school. Tenslotte wordt de Youth Food Movement Campagne voor Voedselonderwijs gelanceerd. YFM-directrice Joszi legt uit waarom deze campagne nodig is. 

De Kritische Noot

Tijdens elke talkshow draagt Peter Buurman van De Speld een column voor. Deze columns en meer zijn hier terug te zien en te lezen.

\\ Illustraties: Toos Hartog

DSC_3603
\\ Foto’s: Jelmer Jeuring
\\ Verslag: Heleen Prins

 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten